« Tillbaka till E-postmarknadsföring

Frågan om e-posten är död som kommunikationskanal?

Detta har blivit en riktig snackis, om e-post kommer att död ut som kommunikationskanal. De som påstår detta menar ofta att man med hjälp av till exempel facebook, twitter och andra sociala medier inte längre behöver kommunicera med sina kunder via e-post eller göra marknadsföring med hjälp av nyhetsbrev som skickas via e-post.

Jag har väldigt svårt att köpa detta resonemang!

Fördelen med att kommunicera med e-post och nyhetsbrev.

det finns många fördelar med att använda sig av nyhetsbrev som kommunikationskanal. Men som vanligt så beror allt på hur man gör det. Det är extremt viktigt att bygga upp sina mottagarlistor från början, här är inte läge att (tvinga) på någon mottagare sitt nyhetsbrev. Gör man det så kommer man garanterat få många arga e-postmeddelande skickade till sig och drömmen om det där perfekta nyhetsbrevet slås i bitar.

Jag ger alltid mina kunder råder att via vanliga e-postmeddelanden skickade från sig själva fråga om dessa kontakter är villiga att prenumerera på nyhetsbrevet. Detta har visat sig ge ett bättre resultat än att bara importera mottagarna rätt in i nyhetsbrevs systemet. Får mottagaren möjlighet att välja själv så ökar sannolikhet att den köper mer.

Så länge man behöver e-postadressen för att registrera sig…

Detta är lite konstigt inte en enda människa jag pratat med har en enda gång tänkt tanken att man förtfarande på ca: 90% av alla hemsidor behöver en giltig e-postadress för att kunna registrera sig. Så min slutsatts av detta är naturligt vis så länge det är på detta vis så kommer e-post vara det bäst sätt att kommunicera med sina mottagare. Lyckas ni bygga upp en bra struktur för just er e-kommunikationn så kommer ni kunna hämta både era nuvarande och även era före detta besökare.

En oändlig massa hemsidor…

Detta är ju både tjusningen med internet och ett stort problem. Problemet är om din sida inte är tillräckligt unik eller intressant så kommer inte besökaren att komma tillbaks till din hemsida. Men har du vid ett tidigt stadium lyckats skapa ett intresse hos besökaren och fått den att registrera sig antingen till nyhetsbrevet eller som användare på din hemsida. Har du lyckats med något av dessa två alternativ så är du en bra bit på vägen till att få besökaren att göra ett köp eller någon annan av de aktiviteter du vill att de ska göra.

« Tillbaka till E-postmarknadsföring