« Tillbaka till Utgivningsplan för nyhetsbrev

Man kan inte nog understryka vikten av en utgivningsplan för sitt nyhetsbrev.

Att ha en utgivningsplan underlättar både för dig och för din mottagare av ditt nyhetsbrev. Det kan låta lite märkligt men så är fallet. Mottagarna av nyhetsbrevet vill veta hur ofta de kan förväntas få utskick från er. Därför bör ni själva veta detta och även skriva det på hemsidan. Är man ett etablerat företag så kan man komma undan med att ha en oregelbunden kommunikation eftersom man redan har byggt ett så pass starkt varumärke. Men är man nyetablerad så får man det lite svårare då man inte har planterat företagets logotype och filosofi hos mottagarna.

Därför är det viktigt att redan från början göra en utgivningsplan

Lägger ni en utgivningsplan från början och följer den så kommer ni att få en högre öppningsfrekvens, lojalare läsare och tjäna mer pengar på ert nyhetsbrev.
Ni kan med fördel skapa ett händelsestyrt nyhetsbrev och koppla detta till det formulär som ligger på er hemsida. När en person går in och registrerar sig så skickas detta automatiskt till honom eller henne. I detta brev som går ut kan ni länka till tidigare utskick som ni har gjort samt berätta mer om era tankar med ert nyhetsbrev. Hur ofta ni räknar med att komma ut och så vidare.

Vad ska en utgivningsplan innehålla?

Man behöver inte göra detta så speciellt komplicerat. Det viktiga är att ni avsätter tid till att skriva innehåll, ta farm bilder, lägga upp nya kampanj koder med mer. Även om det tar cirka 10 minuter att lägga in det färdiga materialet i ditt nyhetsbrev så tar det betydlig mer tid att ta fram vad som ska stå i det. Glöm inte detta när ni gör er utgivningsplan, men är ni vana med att jobba med marknadsstrategier så faller detta ganska naturligt.

« Tillbaka till Utgivningsplan för nyhetsbrev