« Tillbaka till Digital Marknadsföring

Funderar du på att bygga en ny hemsida?Bygg en ny hemsida

När du börjar fundera på att bygga en ny hemsida så finns det en hel del att tänka på innan du sätter i gång med arbetat av den nya hemsidan. Tänker man fel från början så är det stor risk att budgeten för din hemsidan springer iväg. Samt att du förlorar mycket dyrbar tid. Så för att spara både tid och pengar bör du läsa igenom detta innan du ska bygga en ny hemsida. Vill du spara mer tid och pengar kontakta detta företag och få hjälp.
För att enklare förstå så brukar jag likna bygget av en ny hemsida med bygget av ett nytt hus. När man bygger ett nytt hus så finns det en rad givna parametrar att följa. Först så frågar man sig.
1.Vart ska huset ligga?
2.Hur stor tomt behöver jag?
3.Och hur snabbt kommer jag till min tomt?

Nu ska vi inte bygga ett hus utan bygga en ny hemsida. Så istället får vi ställa oss följande frågor:
1.Vilket webhotell ska jag välja?
2.Hur stor server behöver jag för min hemsida?
3.Hur snabbt vill jag att min hemsida ska ladda?
När vi har svaret på dessa tre frågor klara för oss så vet vi vad den ny nya hemsidan kommer att kosta per månad i ‘hyra’.

Att välja CMS.

Nu kan vi gå vidare med planerna av vår nya hemsidan och titta på vilket CMS (Content Management System) man ska btgga sin hemsida på. Nu kan vi börja fundera på hur hemsidan ska utformas. När jag säger utformning så har det egentligen två betydelser. Dels så har vi den tekniska utformningen och dels den grafiska utformningen av hemsidan. Man bör börja med den tekniska delen för när det kommer till hemsidor för det är tekniken som kommer stå som grund till hemsidan och eventuellt ställa till problem längre fram. Som alla känner till, missar man när man bygger grunden till ett hus så är det risk för att det rasar eller inte går att bygga till eller bygga ut. För att er hemsida ska ha en så stadig grund som möjligt så ska vi i detta skedet välja vilket CMS som du ska använda. Det finns en uppsjö av olika CMS. Jag rekommenderar att man väljer ett CMS som har en Open Source (öppen källkod). Väljer man ett CMS med öppen källkod så är man öppen att anlite nästan vilken webbyrå som hellst om man behöver hjälp med sin hemsida. Väljer man däremot ett CMS som är egenutvecklat av ett enskillt företag så sitter man i klorna på det företag som utvecklat CMS systemet. Skulle vi bygga ett hus så kanske man vill ha en veranda eller balkong. Men man har inte råd ett bygga det på en gång. Men man planerar in det från början. Men som sagt så ska vi bygga en hemsida och vi frågar oss i stället:

  1. Vad är mitt syffte med hemsidan?
  2. Vill jag ha nya kunder från sökmotorerna?
  3. Kommer jag behöve en webshop?
  4. Vill jag att mina kunder/besökare ska kunna svara på frågor?
  5. Vill jag ha möjlighet att skapa en blogg? osv…

Designen till er hemsida.

När vi har kommit så här långt så är det dags att börja titta på designen av er nya hemsida. Här finns det många olika vägar att gå. Företagets profil står ju på spel då hemsidan är ansiktet utåt. Men hur ska vi göra om företagets beffintliga profil krockar med hemsidans grafiska profil? Detta stöter jag på allt som offtast, och det generella valet blir att man håller fast vid den gamla grafiska profilen även om det sätter käppar i hjulet för den nya hemsidan. Detta är att agera som en bakåtsträvare. Självklart finns det en gammal tradition innom reklam och copy som säger att det ska vara på ett visst sätt när det kommer till proffilering av ett varumärke. Men dessa lagar gäller tyvärr inte när det kommer till internet, hemsidor och nyhetsbrev. Här måste vi hitta en väg runt de gamla lagarna. Tekniken blir allt mer viktig när det kommer till att sökmotoroptimera av en hemsida. Detta är bara ett skrap på ytan men en viktig vägvisare om vad som är viktigt när du ska bygga en ny hemsida. Man kanske inte får med allt men sikta på att få med så mycket som möjligt. Känns det som om du vill ha hjälp med vissa delar av detta jobb så ta en titt på daKnight. De jobbar med CMS som har öppen källkod.

Bygga ny hemsida WordPress

« Tillbaka till Digital Marknadsföring