Om du har ett ganska litet företag så har du säkert en begränsad marknadsföringsbudget. Dock finns det sätt att ta till som är helt gratis, eller i alla fall näst intill gratis. Tänkte att jag idag ska ge dig ett par handfasta tips på hur du på bra sätt kan marknadsföra dig både online och offline utan att det kostar särskilt mycket pengar. Det som krävs är att du investerar tid.
Nätet är full av möjligheter att göra bra marknadsföring på. Ett sätt är att du försöker hitta bra samarbeten med andra företag där ni har samma kundgrupp och kompletterar varandrar utan att konkurrera. Tipsa sedan kunderna om varandra eller kom överens om en kickback till de som refererar kunder till dig.
Se till att använda Facebook på alla sätt som är möjliga. Ett bra sätt är att du ser till att bli fan av olika Facebook-sidor och presentera ditt företag för de andra fansen. Sen även ha en egen sida. Även andra sociala medier är bra att ha konto på. Se även till att kommentera artiklar och bloggar på nätet, men gör det utan att spamma.
Andra sätt att synas på är att anordna tävlingar som du hittat sponsorer till så de kan betala priserna. Eller satsa helhjärtat på SEO, alltså sökmotoroptimering genom att skaffa länkar till din hemsida.
Sen, som vi varit inne på innan och som mycket av vår sida handlar om, satsa på e-postmarknadsföring och nyhetsbrev. Det eftersom att det är en mycket kostnadseffektiv marknadsföring där det också är lätt att mäta resultat. Lägg till din hemsideadress i din e-postsignatur så den tydligt syns.
Skicka reklamutskick där du låter dina kollegor betalar kostnaden. Ta fram ett reklamblad och ring runt till andra företag på din ort och fråga om de vill vara med på utskicket. Du sköter det hela och kan därför med gott samvete lägga till din annons på utskicket helt utan kostnad.
Ett annat sätt är att gå med i ett eller flera affärsnätverk. Sen kolla om det finns frukostmöte på din ort, för företagare, det är ganska vanligt att det finns det.
Använd dig av fysiska visitkort. Det kostar ju att trycka upp dem, men det kan vara en lönsam investering att göra. Dela ut dem till allt och alla!
Kontakta nuvarande kunder, be om referenser och nämn att de gärna får rekommendera ditt företag.
Ställ upp som talare på ett företagsevent eller någon annan tillställning där dina potentiella kunder befinner sig.